bog af Chip og Dan Heath
Med afsæt i vandrehistorier, mageløs marketing og slagkraftige opfindelser har brødrene Heath begået en herlig bog om at gøre ideer huskværdige.
Og det er ikke bare en analyse – de har fundet frem til 6 hovedepunkter, som kan bruges som en slags checkliste til at forbedre en idés eller et budskab slagkraft. Det er ikke en formel som kan garantere succes med at komme igennem med sit budskab, men det kan helt sikkert øge chancen for at den klæber til modtageren.
De 6 punkter er:
Simpel: Find frem til 1 hovedbudskab, 1 vinkel på din idé. Selvom det kan være kompleks idé som løser mange forskellige problemstillinger i ét hug, så skær ind til benet og fremhæv den primære. Det øger i høj grad risikoen, hvis man under et indbrud hos guldsmeden forsøger at nuppe kasseapparatet med i stedet for at holde sig til guldbarrerne.
Uventet: Lav en vinkel, så modtageren er nødt til at standse op og slå automatpiloten fra. Eller for at bruge et andet billede: Stik af med guldsmedens datter, mens han holder vagt over guldet.
Konkret: Find et konkret billede, som betyder noget for modtageren og brug det til at anspore til en følelsesmæssig respons.
Troværdig: Din idé skal være troværdig. Enten i kraft af den person som præsenterer den, gennem de referencer den indeholder eller gennem en klar kobling til noget almen menneskeligt. Sørg for at have alibiet i orden!
Følelsesstærk: Jo stærkere man bliver påvirket følelsesmæssigt af en idé eller et budskab, jo bedre sidder den fast. Hvis man som lille blev låst inde i et lille skab og det påvirkede en dybt, vil man gøre meget for at undgå små, lukkede rum senere hen. Så fobier er et godt eksempel, men det kan sagtens være positive følelser man associerer til.
Fortælling: Lige siden menneskene fandt sammen om det første lejrbål og fortalte den første historie, har vi brugt fortællinger til at skabe mening i verden omkring os. Fabler, lignelser, ordsprog og så videre fortæller os om forskellige måder at forholde sig til verden. Hvis din idé fortæller en historie, kan den koble sig på denne urkraft.